В історії нашого краю був період, коли майже все його християнське населення становили католики східного або західного обрядів.

В 1700 р. православний єпископ Львівський, Галицький та Кам’янецький Йосиф Шумлянський прийняв унію, за якою ще 1596 року Київська митрополія об’єдналася з Апостольською Столицею, визнавши католицьку віру та зберігши свій грецький обряд. З того часу Уніатська (або Греко-Католицька) Церква розпочала свою діяльність на території Подільського та Брацлавського воєводств, що входили до складу Речі Посполитої. Перешкоджали цьому масовий згін населення на Лівобережжя під час Північної війни, повстання козаків і гайдамаків. На початку XVIII ст. майже безлюдна територія стала знову заселятися. Разом з цим розпочала формуватися парафіяльна мережа, будувалися церкви. Не пізніше 1715 року виник Немирівський греко-католицький деканат. У 1726 р. до його складу входили 28 парафій, у 1749 р. – 46, а в 1772 р. – 56.

Проте, під приводом заступництва за православних, у внутрішні справи Польщі стала активно втручатися Росія. Наслідком цього стало те, що в другій половині ХVІІІ ст. на Поділлі духовенство та паства часто змінювали православну віру на унію та навпаки. Використовуючи звернення православних священиків з цих територій, російська імператриця Катерина ІІ видавала укази щодо захисту православних і відправляла на Правобережжя військові загони для повернення уніатських церков до православ’я. У березні 1772 р. головнокомандувач російської армії в Польщі Петро Румянцев наказав своїм підлеглим надавати охорону православним мешканцям Брацлавського воєводства від переслідувань католиків. В результаті цього в 1773 р. Брацлавщина мала вже 13 протопопій (адміністративно-церковних одиниць, які в католиків називаються деканатами), підпорядкованих православному переяславському єпископу, що перебував на підвладній Росії території. Того ж року до Православної Церкви приєдналися, зокрема, чотири уніатські священики в Брацлавській протопопії та три – в Немирівській. Ними були настоятель Миколаївської церкви с. Глинянець Йоан Хращевський, який народився на Немирівщині в родині уніатського священика, парох церкви Різдва Богородиці с. Криковець Максим Єфремович – уродженець Бушинки, батько якого Стефан був греко-католицьким священиком у парафії Святого Дмитрія в Обідному, та настоятель Михайлівської церкви с. Вербки (тепер Байраківка) Йоан Левандовський, народжений у Боблові в сім’ї православного священика. Тих, хто не хотів «добровільно» зректися унії, арештовували й ув’язнювали. З парафій витісняли уніатських священиків, замінювали православними. В цей час у Немирівській протопопії нараховувалося 56 православних церков, Брацлавській – 70.

Але ситуація незабаром змінилася. Російський посол у Варшаві Оттон Штакельберг та генерал-фельдмаршал Петро Румянцев у вересні 1773 р. заборонили своїм військовим сприяти захопленню греко-католицьких церков. У вересні наступного року російські війська у Польщі отримали наказ не втручатися у справи православних та не захищати їх. В березні 1775 р. сейм затвердив положення про заборону як російським, так і польським військовим надавати допомогу будь-якій зі сторін, оскільки передбачалося створення особливої комісії для поділу церков між православними та уніатами. Невдовзі російські війська залишили Польщу. Після цього уніати почали займати церкви. На березень 1775 р. в Немирівській протопопії залишилося 17, а в Брацлавській – 45 православних громад. У жовтні того ж року місцевий магнат Вінцентій Потоцький закрив на декілька років у Немирівській протопопії всі православні церкви, заборонив православне Богослужіння, допомагав брацлавському уніатському офіціалу Йоану Любінському поширювати унію.

В той час продовжували активно будувати храми. Так, лише в 1780 р. в селі Монастирському Брацлавського повіту в присутності полоцького уніатського архієпископа Ясона Смогожевського і брацлавського декана Йоана Розворовича була закладена уніатська церква, а немирівський декан Костянтин Шубович освятив церкву Воскресіння Христового в  Бушинці Немирівській.

1782 року на Брацлавщині у 25 деканатах нараховувалася 1081 греко-католицька церква, 1178 священиків, 618 тисяч вірних. Одним з них був Немирівський деканат. Згідно документів Державного архіву Житомирської області в 1783 р. до нього належали 43 храми, 42 священики та 25 029 парафіян.

Населений

пункт

Церква Кількість парафіян Настоятель Вік настоятеля
1 Басаличівка Св. Йоана Богослова 289 Лука Молодецький 41
2 Бондурівка Покрова Матері Божої 410 Назарій Теодорович 65
3 Бубнів Святої Трійці 750 Федір Остапович 30
4 Бугаків Різдва Діви Марії 454 Наум Станіславський Помер
5 Бушинка Немирівська Воскресіння Господа Христа 550 Дмитро Грисевич 45
6 Бушинка Стара Св. Миколая 171 Матвій Галатовський 30
7 Вовчок Преображення Господнього 223 Яків Бялковський 50
8 Зарудинці Св. Дмитрія Мученика 189 Григорій Тужанський 56
9 Ковалівка Покрова Матері Божої 1280 Йоан Каленчак 56
10 Криківці Різдва Діви Марії 876 Максим Остапович 32
11 Кропивна Вища Покрова Матері Божої 329 Андрій Янович 53
12 Кропивна Нижча Різдва Діви Марії 857 Петро Голішевський 52
13 Кузьминці Св. Дмитрія Мученика 1116 Авксентій Буковський 46
14 Куна Різдва Діви Марії 752 Йоан Марцишевський 50
15 Кунка Св. Йоана Богослова 683 Василь Обертинський 60
16 Лоївці Св. Параскеви 467 Яків Янович 53
17 Лупень (тепер село Потоки) каплиця 273 Яків Ватич 45
18 Мар’янівка Успіння Матері Божої 711 Василь Лукашевич 70
19 Мельниківці Св. Дмитрія 185 Федір Кополовський 55
20 Немирів Святої Трійці 810 Федір Васильковський 65
21 Немирів Різдва Господа Христа 700 Ілля Марковський 40
22 Немирів Успіння Матері Божої 634 Йоан Гаєвич 45
23 Ометинці Успіння Діви Марії 1408 Вокул Ватич 50
24 Остапківці Царя Костянтина 406 Йоан Бялобрович 52
25 Остолопів (тепер село Червоне) Покрова Матері Божої 459 Йоан Бучоловський 49
26 Печера Різдва Діви Марії 1050 Костянтин Шубович 60
27 Райгород Св. Михаїла Архангела 535 Василь Ліхацький 42
28 Рачки Св. Михаїла Архангела 580 відсутній
29 Рубань Воскресіння Господнього 640 Василь Черняшевич 54
30 Свинциця (тепер село Коржівка) Воздвиження Св. Хреста 359 Федір Посятинський
31 Селевинці Успіння Матері Божої 673 Яків Шимановський 50
32 Сокілець Св. Михаїла Архангела 601 Йоан Мяковський 35
33 Сокільці Успіння Матері Божої 192 Яків Ошинович
34 Сорокотяжинці Св. Михаїла Архангела 445 Йоан Самборський 43
35 Степашки Різдва Діви Марії 700 Йоан Лачкевич 60
36 Тимар Св. Михаїла Архангела 361 Андрій Тутевич 70
37 Харпачка Покрова Матері Божої 570 Яків Чайковський 35
38 Хвостівці Воздвиження Св. Хреста (каплиця після пожежі церкви) 1182 Кирило Хмелевич 55
39 Чуків Св. Йоана Богослова 522 Григорій Рущинський 51
40 Шолудьки Покрова Матері Божої 232 Йоан Банчековський 74
41 Щурівці Різдва Діви Марії 223 Григорій Базилевич 39
42 Юрківці Успіння Матері Божої 455 Петро Козіцький 40
43 Ярмолинці Св. Миколая 727 Касіян Чернишевич 50
Церква Немирівського деканату в с. Печера.

Всі три згадані немирівські церкви були дерев’яні, з опасанням, криті гонтом, триверхі, увінчані залізними позолоченими хрестами. Підлога дубова, лише у вівтарі церкви Святої Трійці вимощена цеглою. На непокритій дзвіниці Троїцької церкви знаходилося п’ять дзвонів. Стільки ж їх було на ще незакінченій дзвіниці з куполом храму Різдва Господнього, а чотири дзвони Успенської церкви розміщувалися на стовпах. Всі церкви мали відповідний літургійний посуд, одяг, богослужбові книги, ікони, хоругви, плащаниці тощо. Поряд з кожною був цвинтар. При Троїцькій церкві діяло Братство, а при двох інших були школи для дяка. Поблизу кожного храму знаходилися парафіяльні будинки. Плебанія при церкві Різдва Господнього з пекарнею була збудована коштом її пароха Іллі Марковського. Настоятель немирівського Успенського приходу Йоан Гаєвич до цього служив в одній з двох церков у Штилівці.

Храми решти населених пунктів сучасної Немирівщини у той час належали до Брацлавського і Вороновицького греко-католицьких деканатів, які об’єднували, відповідно, 41 і 42 парафії.

Однак, унія повністю не викорінила православ’я на Поділлі. В 1791 р. залишалось 7 протопопій (в тому числі Брацлавська) з 286 священиками, 161 758 парафіянами.

Після другого поділу Польщі в 1793 р. до складу Російської імперії потрапило й Брацлавське воєводство. На той час у ньому було 1442 греко-католицькі парафії. Рескриптом від 22 квітня 1794 р. імператриця Катерина ІІ закликала уніатів прийняти православ’я, що й сталося в наступні три роки без помітного опору, через слабкість уніатської традиції в регіоні та активну діяльність російських урядових структур. Помітну участь у цьому брали й колишні уніатські священики. З цього часу домінуючу роль на наших теренах почала відігравати Російська Православна Церква. На 1803 рік у Подільській губернії залишилося лише 1157 католиків східного обряду. Всього з 90-х років XVIII ст. до 1839 р. в Подільській губернії проживали 38 уніатських священиків, які продовжували відправляти Богослужіння в каплицях і будинках та здійснювати церковні обряди. З них на Немирівщині служили отці Адальберт Хававко, Даніель Пшибитевич, Йоан Рощаховський, Стефан Рощаховський, Василь Рощаховський та Самуїл Шостаковський. В Немирівському повітовому училищі в 1820 р. з 365 учнів 18 були уніатами.

Уніатський єпископ Йосиф Семашко

Остаточна ліквідація Греко-Католицької Церкви в Російській імперії настала 1839 р., коли в Полоцьку відбувся собор уніатського духовенства, одним з головних діячів якого був єпископ Йосиф Семашко – вихованець Немирівського училища. Під час собору було підписано «Акт возз’єднання» Уніатської Церкви з Російської Православною Церквою. На той час у Подільській губернії нараховувалося півтора десятки уніатських священиків, більше тисячі парафіян і п’ять каплиць. Уніатські приходи були і в сусідньому Липовецькому повіті Київської губернії. Впродовж 1839-1840 рр. Греко-Католицька Церква на Поділлі була скасована.

текст:  Леонід Петров

Стаття також була надрукована

у «Прибузькі новини»

№ 7 (107449)

П’ятниця 9 лютого 2018 р., с. 9